ساخت رزومه حرفه ای فریلنسری

رزومه حرفه ای

ساخت یک رزومه حرفه‌ای فریلنسری اهمیت بالایی دارد و به کمک آن می‌توانید علاوه بر افزایش اعتبار کاری، پروژه‌های بیشتری از مشتریان دریافت کنید. برای ساخت یک نمونه کار فریلنسری حرفه‌ای، نیازمند دانستن یک سری نکات هستید. در این مقاله تمامی مراحل و اقدامات لازم برای ساخت یک رزومه کار باکیفیت برای فریلنسری را بیان می‌کنیم و سپس، به شما نکاتی می‌گوییم که رعایت آن به بهبود کیفیت رزومه دورکاری‌تان کمک می‌کند. پس با ما همراه باشید.

آموزش ساخت رزومه حرفه‌ای فریلنسری به صورت گام‌به‌گام

برای این که بتوانید رزومه کاری فریلنسری خود را به بهترین کیفیت ممکن برسانید، باید طبق 5 گام کلیدی زیر پیش بروید:

  1. انتخاب دسته کاری و شناخت پرسونای مخاطب
  2. دسته‌بندی قوی‌ترین نمونه کارها
  3. انتخاب نحوه ارائه رزومه
  4. طراحی رزومه بر اساس خواست مشتری
  5. نشان دادن رزومه به مشتری و انجام تبلیغات

انتخاب دسته کاری و شناخت پرسونای مخاطب

شما باید دسته کاری خود را به صورت دقیق انتخاب کنید و رزومه خود را در آن راستا بسازید. به یاد داشته باشید که هرچقدر دسته کاری شما بیشتر مشخص باشد، می‌توانید رزومه قوی‌تری طراحی کنید. داشتن یک رزومه حرفه‌ای در یک دسته معین، از داشتن 5 رزومه معمولی در دسته‌های متفاوت ارزش بیشتری دارد!

شناخت پرسونای مخاطب باعث می‌شود تا نکات مورد توجه مشتریان در یک پروژه را بشناسید و در نتیجه، می‌توانید رزومه کاری خود را بر اساس معیارهای پراهمیت طراحی کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید؛ به‌علاوه با شناخت علایق و نکات مورد توجه مشتری می‌توانید متخصص بودن خود را در عمل ثابت کنید. برای این که بتوانید پرسونای مخاطب را بهتر بشناسید، خودتان را جای مشتری بگذارید و سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا تجربه کاری فریلنسر برای من مهم است؟
  • آیا نظر سایر مشتریان درمورد فرینلسر مورد نظر، برای من پررنگ است؟
  • من از فریلنسر انتظار چه برخوردی را دارم؟
  • متعهد و زمان‌شناس بودن فرینلسر در انجام پروژه چقدر برای من اهمیت دارد؟

دسته‌بندی قوی‌ترین نمونه کارها

بعد از انتخاب دسته کاری و شناخت پرسونا، شما باید قوی‌ترین نمونه‌‌ کارهای خود را جمع آوری کنید. نمونه‌ کارهای ارائه شده توسط شما به مشتری کمک می‌کند تا کیفیت کار را به‌صورت عملی مشاهده کند؛ در نتیجه باید قدرت و کیفیت کافی را داشته باشد. اگر برای افراد شناخته‌شده یا شرکت‌ها و برند‌های بزرگ پروژه‌ای را به انجام رسانده‌اید، حتماً آن را در ابتدای لیست خود قرار دهید.

نکته: اگر در ابتدای فعالیت فریلنسری هستید و هیچ نمونه کار به‌خصوصی برای قرار دادن در پورتفولیوی فریلینسری ندارید، حتماً برای خود چند نمونه کار آماده کنید تا بتوانید چیزی برای نمایش دادن به مشتریان و مخاطبین داشته باشید.

انتخاب نحوه ارائه رزومه

در این گام، شما باید از بین گزینه‌های متعدد برای ارائه پورتفولیوی دورکاری، یکی را انتخاب کنید و نمونه کارهای خود را در آن قرار دهید. در ادامه دوتا از رایج‌ترین و باکیفیت‌ترین راه‌ها برای نحوه ارائه رزومه فریلنسری را بیان می‌کنیم و مزایا و معایب هرکدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. طراحی سایت یا صفحه رزومه
  2. استفاده از رزومه‌ساز فریلنسری

طراحی سایت یا صفحه رزومه

اگر با طراحی سایت آشنایی دارید و می‌توانید یک وب‌سایت رزومه‌ای طراحی کنید، از بسیاری از رقبای خود در زمینه فریلنسرینگ جلوتر هستید. در این راه شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای طراحی سایت مانند وردپرس، یک سایت رزومه‌ای طراحی کنید و تمام اطلاعات مربوط به خود و نمونه‌کارهایتان را در آن قرار دهید. استفاده از این روش برای نشان دادن رزومه، متخصص بودن شما را به مشتری ثابت می‌کند.

مزایا
  • کنترل سایت و صفحات کاملاً در دست خودتان است
  • از هاست اختصاصی استفاده می‌کنید
  • تخصص و حرفه‌ای بودن شما را به نمایش می‌گذارد
معایب
  • باید طراحی سایت بلد باشید

استفاده از رزومه‌ساز فریلنسری

پلتفرم‌ها و سایت‌هایی مانند Webflow وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا در کمترین زمان و به ساده‌ترین شکل ممکن، رزومه کاری فریلنس خود را طراحی کنید. استفاده از این پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهد تا به امکانات ویژه فریلنسری دسترسی داشته باشید و بتوانید نمونه‌ کارهای خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارید. اگرچه باید به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات کامل ارائه شده، در اکثر پلتفرم‌ها باید هزینه‌ای را به صورت ماهیانه پرداخت کنید.

برخی از پلتفرم‌های ساخت رزومه دارای مخاطب و مشتریان مخصوص به خود هستند و زمانی که شما رزومه خود را در آن‌ها طراحی می‌کنید، در دسترس مخاطبین و شرکت‌ها قرار می‌گیرد. به کمک این ویژگی مثبت، شما می‌توانید مشتریان بیشتری جذب کنید و درآمد بالاتری داشته باشید.

مزایا
  • بهره‌ بردن از امکانات ویژه پلتفرم‌ها
  • قالب‌های باکیفیت برای ساخت رزومه
  • سادگی در ساخت رزومه
  • امکان جذب مشتری بیشتر به کمک دیتابیس پلتفرم‌ها
معایب
  • وابستگی به یک پلتفرم
  • استفاده از هاست اشتراکی
  • دارای هزینه اشتراک ماهانه

یکی از نکات پیشنهادی ما، این است که ساخت سایت با وردپرس را یاد بگیرید و صفحه رزومه دورکاری خود را از این طریق طراحی کنید. با انجام این کار، شما دیگر به یک پلتفرم خارجی وابسته نخواهید بود و می‌توانید به راحتی تمام بخش‌های مختلف سایت رزومه‌ای خود را مدیریت کنید.

طراحی رزومه بر اساس خواست مشتری

شما باید طراحی رزومه خود را به گونه‌ای انجام دهید که بعد از دیده شدن آن توسط مشتری، هیچ ابهامی وجود نداشته باشد. بخش‌های مختلفی وجود دارد که باید براساس دسته کاری و پرسونای مخاطب که در گام اول درمورد آن صحبت کردیم، در رزومه شما قرار بگیرد. برای مثال اگر دسته معماری را انتخاب کرده‌اید و قصد دارید پورتفولیوی معماری را طراحی کنید، باید در ابتدای رزومه خود نمونه کارهای قبلی را به همراه تصاویر و جزئیات قرار دهید.

بخش های مختلف رزومه که می‌توانید بر اساس اهمیت مشتری در رزومه خود به توضیح آن‌ها بپردازید عبارت است از:

  • تحصیلات
  • اطلاعات هویتی شخصی
  • میزان تجربه کاری
  • سایر تخصص‌ها
  • نظرات مشتریان دیگر درمورد کیفیت کار شما

توجه به ظاهر رزومه فریلنسری

ظاهر رزومه شما به صورت ناخودآگاه روی مخاطب تأثیر می‌گذارد. تا حد امکان در طراحی رزومه خود از تصاویر، گرافیک‌ها و رنگ‌های چشم‌نواز استفاده کنید تا بتوانید توجه مخاطب را جلب کنید؛ همچنین می‌توانید سلایق و سبک کار خود را در بخش ظاهری رزومه به نمایش بگذارید. برای مثال اگر دسته گرافیک را انتخاب کرده‌‌اید، حتماً در ساخت پورتفولیوی فریلنسری از قالب‌ها و صفحات دارای گرافیک بصری جذاب استفاده کنید تا کار خود را حرفه‌ای نشان دهید.

نکته: سایت رزومه خود را پیچیده یا سنگین نکنید! هدف ما از ساخت یک صفحه، ارائه اطلاعات لازم به مخاطب است و در صورت سنگین یا پیچیده شدن آن، نتیجه برعکس دریافت خواهید کرد.

به روز نگه داشتن رزومه و انجام آپدیت مداوم

برای نشان دادن یک ظاهر حرفه‌ای در پورتفولیوی دورکاری باید نمونه کارها و پروژه‌های جدید را به‌طور مداوم در رزومه خود قرار دهید و صفحات رزومه خود را آپدیت کنید. اگر در حال یادگیری مهارت‌های جدید هستید، حتماً در پورتفولیوی فریلنسرنیگ خود، توضیحات لازم را درمورد آن‌ ارائه دهید.

نشان دادن رزومه به مشتری و انجام تبلیغات

برای ارائه رزومه به مشتری می‌توانید لینک رزومه خود را به همراه یک متن کوتاه برای او در زیر پروژه درخواستی ارسال کنید. برای مثال:

با سلام. با داشتن 5 سال تجربه و دانش در زمینه برنامه‌نویسی، من می‌تونم پروژه شما رو با تضمین بهترین کیفیت ممکن به انجام برسونم. برای دیدن نمونه کارهای من و اطلاعات بیشتر می‌تونید به لینک x.com مراجعه کنید.

سپس می‌توانید به جای x.com آدرس رزومه خود را قرار دهید.

یکی از راه‌های انجام تبلیغات و ایجاد برندینگ به این صورت است که در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضو شوید و دسته کاری و رزومه خود را در آن‌جا به مخاطبین ارائه دهید. این اقدام در ایجاد اعتمادسازی با مشتری کمک می‌کند و باعث می‌شود تا اعتبار شما به عنوان یک فریلنسر افزایش پیدا کند.

نکات بسیار مهم در ساخت رزومه فریلنسری

نکات بسیار مهمی در ساخت رزومه فریلنسری یا نحوه ارائه آن وجود دارد که درصورت عدم رعایت‌، به وجهه کاری شما به‌عنوان یک فریلنسر آسیب می‌رساند و موجب می‌شود که مشتریان زیادی را از دست بدهید. در ادامه این نکات را بیان می‌کنیم.

ارائه قیمت کارها

سعی کنید تا حد امکان، قیمت پروژه و هزینه‌های مربوطه را در رزومه کاری خود قرار دهید. انجام این کار، حرفه‌ای بودن شما را به نمایش می‌گذارد و علاوه بر آن درصورت دادن تخفیف به مشتری، او متوجه خواهد شد که قیمت اصلی کار بیشتر است و شما برایش تخفیف درنظر گرفته‌اید.

نکته: اگر دسته کاری شما تخصصی است و قیمت انجام هر پروژه متفاوت است، می‌توانید از یک قیمت پایه یا حدودی استفاده کنید یا به طور کلی قیمت‌ها را در پورتفولیوی خود ارائه ندهید.

استفاده از گفتار و متن مناسب

سبک گفتار و نوع نگارش متن شما در رزومه، بیانگر شخصیت و سلیقه کاری شماست. برای مثال اگر در دسته تایپ و نویسندگی فعالیت می‌کنید و قصد دارید یک رزومه فریلنسری تایپ طراحی کنید، باید به شیوه گفتار و متن‌های استفاده شده در رزومه خود توجه بسیار زیادی داشته باشید.

انواع مختلفی از نوع گفتار وجود دارد و شما باید بر اساس شناختی که از مخاطب دسته هدف دارید، مناسب‌ترین نوع را انتخاب کنید. برخی از حالت‌های گفتار برای استفاده در رزومه عبارت‌اند از:

  • لحن خودمانی (با صمیمیت): این لحن برای دسته تایپ و نویسندگی مناسب است و طرفداران زیادی دارد؛ علاوه بر آن می‌توانید در دسته گرافیک و طراحی، برای طراحی رزومه از این لحن استفاده کنید.
  • لحن رسمی: اگر پروژه‌های عمرانی یا کارهای داده محور را به انجام می‌رسانید، می‌توانید از این لحن استفاده کنید. البته لحن رسمی در تمامی دسته‌های ساخت رزومه فریلنسری قابل استفاده است.
  • لحن آکادمیک: اگر در زمینه تولید محتوای متنی قضایی فعالیت می‌کنید یا مشتریان شما بیشتر در دسته آکادمیک یا دارای سواد بالا قرار می‌گیرند، بهتر است که از لحن آکادمیک استفاده کنید.

قرار دادن عکس شخصی در رزومه

از آنجا که اعتمادسازی بین شما و مشتری اهمیت بالایی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که درصورت امکان عکس خود را در پورتفولیوی دورکاری قرار دهید. انجام اینکار باعث می‌شود تا مشتری به‌صورت ناخودآگاه اعتماد بیشتری به شما داشته باشد.

توجه به کیفیت نمونه کارها

کیفیت نمونه‌کارهایی که در رزومه خود قرار می‌دهید، اهمیت بسیار بیشتری نسبت به کمیت آن دارد. قرار دادن پروژه‌های معمولی یا بی‌کیفیت با تعداد بالا در رزومه، هیچ کمکی به شما نمی‌کند و مخاطب را جذب نمی‌کند! سعی کنید تمرکز اصلی خود را روی کیفیت نمونه کارها بگذارید و بهترین کار خود را ارائه دهید.

ارائه راه‌های ارتباطی و دعوت به اقدام (Call to Action)

تمام راه‌های موجود برای ارتباط و دسترسی بیشتر مخاطب را در رزومه خود بیان کنید؛ به‌علاوه در بخش‌های مختلف رزومه خود از مخاطب درخواست کنید تا برای سفارش پروژه یا برقراری ارتباط بیشتر با شما، از طریق راه‌های ذکر شده تماس برقرار کند.

نکته: ارائه دعوت به اقدام در بخش‌های مختلف رزومه تأثیر بسیار زیادی در میزان درآمد شما به عنوان یک فریلنسر دارد و می‌تواند سطح کاری شما را بالا ببرد.

ذکر و توصیف مراحل کار به صورت گام به گام

اگر دسته کاری شما قابلیت توصیف دارد و می‌توانید مراحل مختلف آن را به نمایش بگذارید، حتماً این کار را انجام دهید! برای مثال اگر در دسته ساخت تیزر‌های ویدیویی فعالیت می‌کنید، تمامی مراحل برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی را در رزومه خود به صورت گام به گام توصیف کنید و عکس و اطلاعات مربوط را در آن بخش قرار دهید. انجام این کار باعث می‌شود تا مشتری فرایند کار را دقیق‌تر درک کند؛ همچنین شما از سایر رقبا متمایز می‌شوید و مشتری تخصصتان را به چشم می‌بیند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت گام‌به‌گام درمورد ساخت رزومه دورکاری صحبت کردیم و به شما نکاتی گفتیم که رعایت آن برای داشتن یک رزومه فریلنسرینگ حرفه‌ای الزامی است. پیشنهاد می‌کنیم بعد از ساخت رزومه فریلنسری خود، آن را برای پلتفرم‌ها و وبسایت‌های مختلف ارسال کنید تا در قسمت موتورهای جستجویشان قرار بگیرد.

انجام این کار موجب می‌شود که نمونه‌کارهای شما توسط مشتریان و شرکت‌های بیشتری دیده شود و می‌توانید نتایج بهتری دریافت کنید. به نظر شما چه نکات مهم دیگری در ساخت یک رزومه حرفه‌ای برای کار فریلنسری وجود دارد؟ نظرات خود را برای ما بنویسید. این مقاله را برای افراد فریلنسر و دورکار ارسال کنید تا کیفیت رزومه خود را افزایش دهند.

 

منابع:

https://www.pixpa.com/blog/freelancer-portfolio

https://accessally.com/blog/building-a-freelance-portfolio/

https://www.flux-academy.com/blog/how-to-create-an-outstanding-freelance-portfolio

https://startuptalky.com/build-amazing-freelance-portfolio/

https://n26.com/en-eu/blog/how-to-build-a-freelance-portfolio

https://www.upwork.com/resources/4-ways-create-successful-freelancer-portfolio

دیدگاهتان را بنویسید