رقابت با فریلنسرهای دیگر: معرفی 10 تکنیک حرفه ای و جدید

رقابت با فریلنسرهای دیگر

چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟ دنبال راهی برای موفقیت در بین فریلنسرهای دیگر می‌گردید؟ برای نگرانی در این مورد کاملا به شما حق می‌دهم؛ اما واقعیت این است که شما باید در وهله اول این رقابت را بپذیرید!

حال یک خبر خوب برایتان دارم، بیایید کمی از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم؛ رقابت در حرفه شما به معنی نیاز و تقاضای زیاد افراد به تخصصتان است؛ اما باید بدانید شما توانایی حرف رقبایتان را ندارید؛ پس به نظرتان چاره کار چیست؟

تنها راه‌حل شما، پیشی گرفتن از رقبا و برنده شدن در این جنگ تخصص‌هاست؛ در این مقاله ما با ارائه ترفندها و نکات زیادی، به شما یاد می‌دهیم چگونه رقابت را مانعی برای خود ندانسته و آن را به نقطه عطفی در زندگی‌تان تبدیل کنید.

11 راهکار شگفت‌انگیز برای رقابت با فریلنسرهای دیگر

در این قسمت شما را با تعدادی از مهم‎‌ترین روش‌ها و ترفندهای موفقیت در بین فریلنسرها آشنا می‌کنیم؛ بنابراین تمام موارد زیر را با دقت تمام مطالعه کنید.

  1. ساخت یک نمونه کار آنلاین و رزومه خوب

فریلنسینگ مرزی بین مشاغل سنتی و کارآفرینی است؛ به همین دلیل قبل از هر چیز شما باید مانند هر کارمند معمولی یک رزومه خوب، و مثل کارآفرین‌ها و شرکت‌ها یک نمونه‌ کار عالی ارائه دهید.

هر دو این موارد برای برقراری ارتباط و نمایش مهارت‌هایتان بسیار ضروری هستند؛ زیرا در کار آزاد، نشان دادن تخصص‌ها بسیار موثرتر از گفتن آن‌هاست. حواستان باشد نکات زیر را در نوشتن رزومه خود در نظر بگیرید:

1. انتخاب فرمت مناسب

شما باید بسته به نوع فعالیت و حرفه خود، بهترین و مناسب‌ترین فرمت را از بین 3 قالب موجود (زمانی، عملکردی و ترکیبی) انتخاب کنید. البته می‌توانید بیش از یک فرمت را نیز برای موقعیت‌های مختلف در نظر بگیرید.

2. ایجاد هدر از مهم‌ترین نکات ساخت رزومه

در این قسمت شما باید اطلاعات ضروری خود را (مثل نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس ایمیل) قرار دهید.

3. ارائه خلاصه‌ای از مهارت‌ها و حرفه خود

در چند جمله به طور خلاصه تجربیات و مهارت‌های خود را برای کارفرما توضیح داده و خیلی سریع سراغ اصل مطلب بروید.

4. فهرست مهارت‌ها و تجربیات خود

اکنون در این مرحله باید تجربیات خود را بر اساس قالب موردنظر لیست کنید. در این بخش، نشان دهید که کجا و چه زمانی کار کرده و دستاوردهای خود را در هر موقعیت مشخص کنید.

به یاد داشته باشید که بخش “مهارت‌ها” جایی است که باید نقاط قوت فردی و منحصربه‌فرد خود را در آن نشان دهید؛ بنابراین با نام‌گذاری خاص هر مهارت شروع کرده و سپس در دو یا سه خط توضیح دهید که چگونه این مهارت را به دست آورده‌اید.

5. فهرست تحصیلات و مدارک

فهرستی از موسسات آموزشی که در آن شرکت کرده‌اید (مثل دانشگاه، دبیرستان، مدارک فنی و حرفه‌ای، سمینارها و …) را تهیه کرده و در اختیار کارفرمایان قرار دهید.

6. فهرست کردن فعالیت‌ها و جوایز خود

فعالیت‌های حرفه‌ای و اضافی را که فعالانه در آن‌ها شرکت کرده‌اید را به ترتیب زمان قرار داده و نقش خود را در هر یک از آن‌ها نیز توضیح دهید.

7. صحبت درباره خود و علایق شخصی‌تان

علایق خود را به گونه‌ای توصیف کنید که مردم برای ملاقات با شما اشتیاق پیدا کنند؛ اما حواستان باشد در این مورد دروغ نگویید!

خوشبختانه این روزها راه‌های متفاوتی برای ارائه خدمات و نمونه کارهایتان وجود دارد؛ یکی از بهترین و آسان‌ترین آن‌ها استفاده از وردپرس و طراحی وب‌سایت است؛ البته یک سایت حرفه‌ای و خاص!

اگر محتوا، عناصر بصری، پالت رنگی و … سایت قدیمی باشند، تاثیر معکوس بر کار شما داشته و باعث قضاوت اشتباه مشتریانتان می‌شود؛ بنابراین از پرداخت هزینه برای طراحی سایت، پیج اینستاگرام و … نترسید!

تا اینجا با نکات نوشتن رزومه آشنا شدید؛ اما باید بدانید موارد زیادی در این زمینه نقش دارند؛ برای اطلاعات بیشتر از طریق دکمه زیر با ما در ارتباط باشید؛ متخصصان حرفه‌ای تیم سیاه کلاه با ارائه بهترین راهکارها، شما را در این زمینه یاری می‌کنند.

2. تمرکز روی مهارت‌هایتان، عامل اصلی موفقیت

ممکن است برخی از فریلنسرها در یک کار از شما بهتر باشند؛ اما مسلما در تمام زمینه‌ها از شما جلوتر نیستند! در واقع همین‌جاست که «تخصص» وارد عمل شده و شما را از بقیه جلو می‌اندازد؛ یعنی روی مهارت‌ها و خدماتی که خوب انجام می‌دهید تمرکز کنید.

بر اساس مطالعات انجام شده، 90 درصد از فریلنسرها معتقدند که افراد می‌توانند با تخصص در مهارت‌های فنی یا یک زمینه خاص از رقبایشان پیشی بگیرند.

برای مثال اگر شما یک نویسنده یا کپی‌رایتر خوب هستید، کافی نیست؛ زیرا به احتمال زیاد هزاران نفر از شما بهتر می‌نویسند! اما اگر علاوه بر نوشتن، مهارت‌های طراحی گرافیک را نیز تا حدودی بلد باشید، می‌توانید یک محتوای جذاب همراه با عناصر بصری فوق‌العاده به مشتریان خود ارائه دهید و همین مورد شما را از رقبایتان متمایز می‌کند.

3. ارائه تخفیف از موثرترین راهکارها

مهم‌ترین و رایج‌ترین چالش فریلنسرها در ابتدای کار، یافتن اولین مشتریان آن‌هاست؛ احتمالا شما نیز بارها با این مسئله دست و پنجه نرم کرده‌اید؛ راه‌حلتان برای آن چه بوده است؟

شاید بتوان گفت سریع‌ترین راه برای بستن قراردادها، ارائه تخفیف و نرخ کمتر است؛ البته این موضوع در لغت «تخفیف» است؛ زیرا شما در ازای این کار، تجربه‌ای بسیار ارزشمند و فرصتی فوق‌العاده برای ایجاد شهرت و محبوبیت خود به دست خواهید آورد.

در طی روند تکمیل قراردادهای جدید، می‌توانید نرخ خود را به تدریج افزایش داده و در نهایت به هدفتان برسید؛ فقط این نکته را به یاد داشته باشید که از بازخورد هر مشتری، برای افزایش شهرت و همچنین بهبود خدماتتان استفاده کنید.

4. ایجاد راه‌های ارتباطی آسان

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از فریلنسرها، عدم ایجاد یک راه ارتباطی مناسب است! من بارها با تعدادی از فریلنسرهای موفق و حرفه‌ای روبه‌رو شده و وقتی از آن‌ها پرسیده‌ام: «چگونه می‌توانم با شما ارتباط برقرار کرده و نمونه کارهایتان را ببینم؟» پاسخ درستی دریافت نکرده‌ام!

این موضوع در واقع مثل یافتن نیمه گمشده‌تان می‌ماند؛ در واقع همان‌طور که شما برای پیدا کردن او تلاش می‌کنید، آن شخص نیز دربه‌در دنبال شما می‌گردد! در این مثال نیمه‌ گمشده‌تان همان کارفرماست؛ اگر شما یک راه ارتباطی مناسب نداشته و خودتان را در معرض دید قرار ندهید، پس نباید انتظار پیشنهادها و درخواست‌های کاری زیادی را نیز داشته باشید!

یکی از بهترین کارها برای ایجاد راه ارتباطی، حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل لینکدین، اینستاگرام، توییتر و … است؛ فقط باید موارد مختلفی را مثل نام، خدمات، مکان، نقاط تمایزتان با دیگران، جزئیات تماس و همچنین آدرس ایمیل را در اختیار افراد قرار دهید.

5. یادگیری دائمی و مستمر

راز موفقیت شما در رقابت با فریلنسرهای دیگر، یادگیری است؛ شما باید در تمام طول کار فریلنسری خود در حال یادگیری و کار روی مهارت‌هایتان باشید؛ حال این یادگیری می‌تواند غوطه‌ورشدن در اعماق حرفه خودتان و تنوع بخشیدن به مهارت‌هایتان باشد یا یادگیری نرم‌افزارها و فناوری‌های جدید.

6. ارائه مهارت‌های تخصصی

یک نکته بسیار جالب در مورد کار فریلنسری این است که هرچقدر در یک زمینه، تخصصی‌تر عمل کنید، تعداد رقبای شما کاهش و در نتیجه احتمال موفقیتتان افزایش می‌یابد.

برای مثال نویسنده‌هایی که در یک زمینه خاص (مثلا مالی، پزشکی و …) فعالیت و تمرکز دارند، میزان کار و در نتیجه درآمد بیشتری نیز دریافت خواهند کرد. می‌دانید چرا؟ زیرا آن‌ها از یک نویسنده عمومی به یک نویسنده تخصصی تبدیل شده و افراد کمی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

7. توجه به نقاط ضعف فریلنسرهای دیگر

گاهی اوقات می‌توانید با توجه به نقاط ضعف فریلنسرهای دیگر، از میان آن‌ها برجسته شوید؛ زیرا اگر شما تنها شخصی باشید که خدمات خاصی را ارائه می‌دهید، افراد برای رفع نیاز خود مجبور به مراجعه به شما هستند.

برای این کار آنچه را که فریلنسرهای دیگر تمایل یا توانایی انجام آن را ندارند در نظر بگیرید؛ آیا خدماتی وجود دارد که ارائه آن سخت یا گران باشد؟ این‌ها فرصت‌هایی طلایی برای شما هستند تا خود را به یک فریلنسر منحصربه‌فرد و خلاق تبدیل کنید.

برای مثال یک طراح را در نظر بگیرید که خودش فایل‌های کامل را چاپ نمی‌کند؛ در این صورت مشتری باید پس از دریافت فایل، آن را به شخص دیگری داده تا محصول نهایی‌اش را دریافت کند.

در چنین شرایطی یک فرد خلاق، علاوه بر طراحی، فرایند چاپ محصول را نیز خودش مدیریت و تجربه‌ای آسان و عالی برای مشتریان فراهم می‌کند!

8. برقراری ارتباط مهم‌ترین دلیل موفقیت

ارتباط مداوم یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های حفظ یک رابطه عالی با مشتریان است؛ اما متاسفانه بسیاری از فریلنسرها به دلیل وجود ایمیل و دیگر فضاهای اجتماعی، از برقراری تماس تلفنی با مشتریانشان خودداری می‌کنند.

واقعیت این است که تمام مشتریان دوست دارند در جریان روند پروژه‌ها بوده و مطمئن شوند که آیا مسیر به درستی پیش می‌رود؟ آیا مانعی وجود دارد؟ آیا نظرات آن‌ها کمکی به روند پروژه می‌کند یا خیر؟

بهترین کار این است که یک روز از هفته را به تماس با مشتریان اختصاص داده و آن‌ها را از وضعیت پروژه مطلع کنید؛ البته یک تماس 10 دقیقه‌ای و سریع برای این کار کافی است تا به مشتری اطمینان دهد که شما به مسائل رسیدگی می‌کنید.

9. ایجاد حس اعتماد در مشتریان

یکی از موثرترین راه‌های تمایز شما از رقبایتان، ایجاد حس اعتماد در مشتریان است. چند سال پیش یکی از دوستان من در روابط عمومی موسیقی کار و اغلب از همکاری با گروه‌های مستقل موسیقی شکایت می‌کرد.

او می‌گفت: «کار با این افراد مثل کابوس می‌ماند!» آن‌ها همیشه از عدم محبوبیت و پخش آهنگ‌هایشان ناراحت بودند؛ اما با این حال هر زمانی که دوستم مصاحبه‌ یا ملاقاتی برای آن‌ها ترتیب می‌داد، بسیار شلخته، خواب‌آلود و دیر سر جلسه حاضر می‌شدند.

 در مقابل این افراد، گروه موسیقی پاپ بودند که همیشه در زمان ملاقات مرتب، با روی خوش و به‌موقع حاضر می‌شدند؛ از بین این دو گروه شما به کدام یک اعتماد می‌کنید؟

دوست من با وجود علاقه زیادش به گروه مستقل، با گروه پاپ همکاری می‌کرد؛ این موضوع در مورد مشتریان شما نیز صدق می‌کند؛ سعی کنید همیشه به‌موقع، مرتب و با اعتمادبه‌نفس در جلسات (چه آنلاین و چه حضوری) حاضر شوید. 

10. ارائه دوره‌های آموزشی به افراد

حتما در اطرافتان افرادی را دید‌ه‌اید که مهارت و تخصص خود را به دیگران آموزش داده  و در عین حال نام و شهرتی نیز برای خود می‌سازند. مثلا من بارها نویسندگان و کپی‌رایترهای زیادی را دیده‌ام که با ارائه دوره‌های رایگان یا پولی، به نویسندگان دیگر یا علاقه‌مند، تکنیک‌ها و ترفندهای مختلفی را یاد می‌دهند؛ مسلما لازمه چنین کاری دانش و تخصص زیاد در این زمینه است.

حال خود را جای مشتریان بگذارید؛ از بین دو نویسنده که یکی دوره‌های مختلفی را برگزار کرده و دیگری که هیچ فعالیتی در این زمینه نداشته است، کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

قطعا نفر اول جایگاه دیگری در ذهن شما دارد؛ به همین دلیل توصیه می‌کنم در صورت امکان حتما یک دوره آموزشی در مکان‌های مختلفی مثل موارد زیر تشکیل دهید:

  • ایجاد سایت و دوره‌های عضویت
  • برگزاری رویدادهای مجازی مانند سمینارها و وبینارها
  • شرکت در وبلاگ‌ها و مجلات محبوب
  • سخنرانی در رویدادهای عمومی و کنفرانس‌ها
  • راه‌اندازی وبلاگ یا خبرنامه

توصیه‌های نهایی در مورد رقابت با فریلنسرها

در این مقاله یاد گرفتید چگونه در رقابت با فریلنسرها و رقبایتان پیروز شوید. در انتها باید بدانید تعداد افراد علاقه‌مند به کار آزاد روزبه‌روز در حال افزایش است؛ به همین دلیل توصیه می‌کنم حتماً تمام موارد بالا را موبه‌مو انجام دهید.

بارها دیده‌ام تعدادی از افراد در حین رقابت، خود را با دیگران مقایسه کرده و گاهی حتی در این مسیر ناامید می‌شوند؛ سعی کنید هرگز خود را در چرخه ویرانگر مقایسه نیندازید؛ زیرا نتیجه‌ای جز شکست برایتان ندارد.

اگر نگاه خوبی نسبت به رقابت ندارید دید خود را کمی عوض و رابطه خوبی با رقبا و دیگر فریلنسرها برقرار کنید؛ زیرا در همین شناخت‌ها، دریچه‌های موفقیت و خلاقیت زیادی به رویتان باز می‌شوند.

اگر در این زمینه سوال، ابهام یا نظری دارید با مشاوران و متخصصان حرفه‌ای سیاه کلاه در ارتباط بوده و پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کنید. این مقاله کاربردی را برای دوستان فریلنسر یا علاقه‌مند خود نیز ارسال و به موفقیت آن‌ها کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید